Hlavní navigace

Jak do firmy přilákat IT profesionály?

25. 1. 2018

Sdílet

 Autor: © alphaspirit - Fotolia.com
Učte se od nejoblíbenějších zaměstnavatelů - co mají společné a co na nich mladé „ajťáky“ láká?

Podíváme-li se na nelepší zaměstnavatele v oboru informačních technologií, můžeme narazit hned na několik studií, které se tímto tématem zabývají. Jednou z nich je česká studie TOP zaměstnavatelé, která každoročně vyhodnocuje nejoblíbenější zaměstnavatele podle oborů. V této studii prvních pět míst v oboru IT za rok 2017 obsazují firmy Microsoft, IBM Česká republika, Seznam.cz, Avast a Tieto Czech. Průzkum probíhal mezi studenty vysokých škol a byl realizován agenturou GfK.

Trochu jinak zase hovoří výsledky mezinárodní společnosti Universum, která se zabývá stejným tématem. Zde prvních pět míst za rok 2017 za Českou republiku obsazují firmy Google, Microsoft, IBM, Seznam.cz a Oracle. Jména firem se někde opakují, někde ne, důležité je však to, co mají společné a co na nich mladé „ajťáky“ láká.

 

Jasná vize

Firmy, které se nebojí říci, kam směřují a jak se tam chtějí dostat zpravidla nemají o zájem kvalitních zaměstnanců nouzi. Když totiž zaměstnanec ví, co je cílem firmy a že i on může jeho dosažení pomoci, snadněji se stane loajálním a své (i výhledové) zaměstnání si oblíbí. „Mluvíme zde o tzv. IT brandingu, který je u mnoha firem velmi opomíjenou záležitostí. Potenciálního zaměstnance zajímá, kam firma nebo její IT směřuje, jaká je její budoucnost, čeho chce dosáhnout a zda je to všechno v souladu s jeho představou,“ vysvětluje Jan Silber, jeden ze zakladatelů jobportálu Jobstack.it.

 

Firmy, co určují směr

První příčky v podobných anketách zpravidla obsazují inovativní firmy, které jdou s dobou nebo dokonce udávají, kam bude vývoj směřovat. Svět informačních technologií obohacují o novinky, které mají potenciál hýbat světem nebo alespoň Českou republikou. A právě u objevování nových možností chtějí IT talenti stát a zapojit se do jejich vývoje. Bodují nejen známá a zvučná jména ale i nové startupy. Nejžádanější jsou firmy, které jsou svým inovativním přístupem proslulé.

 

Něco navíc

Nalákat mohou i různé benefity, které se přímo netýkají práce, ale jde zkrátka o něco navíc. V některých firmách mají zaměstnanci například zdarma jídlo a pití po celou pracovní dobu. Oblíbené jsou prostory, kde mohou zaměstnanci trávit přestávky nebo si v příjemném prostředí jen tak odpočinout. Jako perličku můžeme zmínit společnosti Apple a Facebook, které svým zaměstnankyním v USA začaly nabízet příspěvek na zmrazení vajíček. Chtějí tak pomoci talentovaným zaměstnankyním, které se často musí rozhodovat mezi budováním kariéry a založením rodiny. Typickým benefitem jsou dny dovolené navíc, sick days, možnost práce na home office alespoň několik dní v měsíci nebo flexibilní pracovní doba.

 

Podpora vzdělávání

Tento bod by se dal zařadit mezi další firemní benefity. Pravidelné vzdělávání a doplňování nejnovějších poznatků z oboru je důležité pro zaměstnance, ale také pro jeho zaměstnavatele. Větší firmy mohou pořádat kurzy a školení přímo na pracovišti, ty menší mohou na ověřená školení zaměstnance posílat.

 

Finanční podmínky

Velké a známé firmy kladou na své zaměstnance vysoké nároky, žádají od nich nadprůměrné výkony, ale nejen pro nic za nic. Na průměrný plat zkrátka kvalitního IT specialistu nenalákáte. Vzhledem k tomu, že takových specialistů je dnes opravdu málo a stali se vysoce žádaným zbožím, jsou platy v tomto odvětví ještě vyšší. „Nejvíce si pochopitelně vydělají lidé na vysokých liniových pozicích, jako jsou ředitelné a manažeři a špičkoví vývojáři, jejichž hrubé mzdy se mohou pohybovat okolo 100 tisíc měsíčně a více,“ dává příklad Jan Silber.

 

Přátelská atmosféra

Co je rozhodně velkým lákadlem, je přátelský tým kolegů, kteří dokáží efektivně spolupracovat a posouvat firmu kupředu, ale také si rozumí mimo pracovní dobu. K vytváření silných týmů slouží firemní teambulidingy. Zde se vyplatí být kreativní a překvapit zaměstnance neotřelým programem. Na druhou stranu by je ale firma neměla do ničeho nutit, pokud nemají zájem, protože v tom případě se vztahy spíše zhoršují. Zkrátka to vyžaduje jistou míru empatie a porozumění. I proto mají některé větší firmy vedle klasických HR oddělení také tzv. Happiness managera, který se stará o to, aby se zaměstnanci v práci cítili šťastní.

 

Zdroj: Jobstack.it

Byl pro vás článek přínosný?