Tato stránka používá Cookies. Informace o Cookies.
 
PRO MOBIL
PRO MOBIL
KLASICKY
KLASICKY


Finanční služby

Procurement musí odpovídat strategii a hodnotám firmy

Procurement je třeba vnímat jako řízený a kontrolovaný proces nákupu, který může mít mnoho podob. Nejsou to jen co nejnižší nákupní ceny, ale také další významné synergie, interní úspory a snížení rizik. E-Procurement řešení na míru přináší také společnost MANUTAN, která je členem české Asociace Procurementu.

Pokud má Procurement splnit očekávání managementu, potom musí, zcela nezbytně, jeho pozice role, koncepce a strategie odpovídat strategii a hodnotám firmy. Je rozhodnutím managementu, zda bude Procurement postaven jako „servisní oddělení”, kde mohou hrát důležitou roli nekomerční hodnoty, jako např etika nákupu a chování firmy na trhu, ekologie nebo bude orientován na business výsledky, kdy je kritickým parametrem docílená úspora nebo půjde nějakou střední cestou.

 

Co je sleva a jak ji počítat?


Existuje nákup provozních položek a investic, kde mohou být úspory kalkulovány rozdílně, jako např. zohlednit obecný vývoj cen na trhu v místě a čase, co s inflací, dostupností zboží v daném okamžiku, jak a zda kalkulovat úspory dopravních nákladů ve vztahu k požadovaným dodacím termínům, platební podmínky ve vztahu k interní ceně peněz atd. Přesná kalkulace docílené celkové úspory u jednoho obchodního případu pak může zabrat mnoho času a může být předmětem dlouhých diskuzí.

 

„Všichni chodíme nakupovat do obchodů a supermarketů. Já osobně tu roli „zásobovače“ nemám příliš rád. Protože se ptám, co mě bude stát popojíždění od obchodu k obchodu, kolik mého času takové zásobování zabere, v jakých položkách, které možná budeme někdy potřebovat, jsem umrtvil své peníze apod. To management mé rodiny neřeší. Bohužel, takto se mnohdy chová řada nákupčích, kteří vidí nabídnutou cenu jako konečný a rozhodující parametr vedoucí k výběru dodavatele a k objednávce,“ říká Pavel Uksa, zakladatel Asociace Procurementu, jejímž cílem je zvýšit vnímání významnosti profesionálního nákupu ve firmách i ve společnosti jako hlavního nositele inovací včetně efektivního a transparentního nákupu.

 

ManutanKlasickým příkladem může být výběr dodavatele na základě elektronické aukce. Určitě lze touto formou nakupovat mnohé položky, které jsou obecně standardizované, např cihly, hřebíky apod. Nicméně nákup technologií, služeb si zcela jistě zaslouží jiný přístup. Jedním z možných pohledů je kalkulace TCO (Total Costs of Ownership), tj. kalkulace veškerých provozních nákladů po dobu plánovaného využívání včetně nákladů na pokrytí ztrát v případě odstávky nebo ukončení provozu.

 

Možností, jak snižovat náklady je celá řada


Zejména ve společnostech, kde není centralizovaný nákup, nebo jsou nákupčí součástí jiných provozních oddělení (osoby s delegací nákupu) a kde je zpracováváno větší množství obchodních případů je účelné zvážit určitou standardizaci nakupovaných položek a případně využít možnosti zjednodušeného objednávání z povolených katalogů vybraných dodavatelů. Takové způsoby a procesy jsou základem e-Procurementu. 

 

ManutanDlouholeté zkušenosti s e-Procurement řešeními na míru pro digitalizaci a zjednodušení nákupního procesu má společnost MANUTAN, přední evropský dodavatel produktů a služeb pro výrobu, sklad, dílnu nebo kanceláře. „Hlavním přínosem je výrazné zvýšení efektivity nákupního oddělení díky odstranění rutinních činností, snížení chybovosti, minimalizace skladových zásob až po samotné snížení nákladů v celém nákupním procesu,“ říká Tomáš Střelský, ředitel společnosti MANUTAN a dodává: „Naše řešení zjednodušuje proces fakturace a integrace všech dodavatelů, pomáhá s interními schvalovacími procesy, umožňuje výběr a zařazení pouze vybraných kategorií a udržuje objednávky se smluvními cenami.“

 

MANUTAN v českém e-shopu nabízí 40 000 produktů od 250 dodavatelů včetně vlastní privátní značky MANUTAN. V České republice působí od roku 2005 a z moderního logistického centra v Ostravě-Třebovicích, které má kapacitu 12 000 m2, dodává produkty také na slovenský, polský a maďarský trh. Česká společnost patří do mezinárodní skupiny MANUTAN, která působí na evropském trhu již více než 50 let a v současné době obsluhuje 17 trhů.

______

Více informací naleznete na stránkách manutan.cz, na blogu manutanblog.cz nebo www.procurement.cz.

autor partnerský příspěvek


Mobilní verze našich dalších titulů

 
 
Nahoru
 
Nahoru
 
© IDG Czech Republic, a.s.
 
*