Tato stránka používá Cookies. Informace o Cookies.
 
PRO MOBIL
PRO MOBIL
KLASICKY
KLASICKY


Analýzy

Klienti bank myslí na budoucnost, ale jen třetina je loajální své primární bance

Penzijní připojištění a stavební spoření je pro klienty bank stále atraktivní. Na důchod si spoří 43 % respondentů. Každý druhý konzultuje umístění úspor s někým blízkým. Pouze 35 % klientů má všechny ale své finanční produkty u jedné banky.

Uvedené údaje vyplývají z průzkumu EY Consumer Banking Survey 2018. Čeští klienti bank výrazně více alokují své volné finance do penzijních fondů (43 %) než klienti z ostatních zemí regionu (22 %), v němž probíhal průzkum (mimo Česko ještě Slovensko, Rakousko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko a Srbsko). Rovněž počet klientů stavebních spořitelen je vyšší. „Důvodem je především roční příspěvek od státu a u penzijních fondů pak možnost daňového odpočtu v přiznání k dani z příjmu, obdobně jako u životního pojištění. Z dlouhodobého hlediska se tak tyto finanční produkty jeví jako perspektivní pro dlouhodobé pravidelné spoření,“ říká Pavel Riegger, vedoucí partner oddělení consultingu a transakčního poradenství společnosti EY ve střední Evropě.

 

Penzijní připojištění nejvíce využívají respondenti ve věku 35 až 44 let (53 %), stejně jako stavební spoření (43 %). Průměr regionu je pak 25, resp. 23 %. Tento trend jde ruku v ruce s tím, jak mají pětatřicátníci nastartovanou kariéru, začínají se usazovat a zakládají rodinu.

 

Účet ve dvou bankách není výjimkou

 

39 % respondentů využívá pro správu osobních financí dvou bankovních institucí a nesetrvávají pouze u své primární banky. Pouze jednu bankovní instituci má 35 % z dotazovaných. „Klienti hojně využívají možnost vedení účtu zdarma ve více bankách a nejsou už závislí pouze na jedné peněžní instituci. Snazší proces migrace od jednoho poskytovatele bankovních služeb k druhému je dalším z důvodů otevření více účtů. V sekundární bance většinou žádají o úvěr, spoří nebo sjednávají pojištění,“ uvádí Pavel Riegger a dodává: „Banka, u níž má klient největší obrat na účtu, by měla umět nabídnout nejvýhodnější produkty. S informacemi o platební historii a pohybech na účtu má příležitost pracovat na udržení klienta a jeho loajalitě.“

 

O výběru finančního produktu se radí každý druhý

 

Při výběru finančních produktů se 52 % klientů radí, co je pro ně vhodnější řešení, kdežto v zahraničí se radí o alokaci svých finančních prostředků jen 44 % oslovených. Znatelnější rozdíl v rozhodování o osobních financích je pak u klientů ve věku 25 až 34 let. Zatímco v zahraničí na sebe bere zodpovědnost 51 % klientů, v Česku je to pouze 38 %, ostatní se o alokaci svých peněz radí s někým dalším.

 

„Je pochopitelné, že mladší generace se o výběru účtu, spoření a případné investici radí s rodiči, přáteli, osobním bankéřem či finančním poradcem. V době, kdy jim končí studentské účty, začínají mít pravidelný příjem z prvního zaměstnání a osamostatňují se od rodičů, se potřebují rozhodnout, jaké bankovní produkty jsou pro ně relevantní a do budoucna perspektivní,“ vysvětluje Pavel Riegger a dodává: „Banky mají skvělou příležitost pracovat s daty, která již o klientech mají, a predikovat jejich chování do budoucna. Při tvorbě bankovních produktů by již nyní měly zohlednit nejen technologický pokrok, ale i vyvíjet bankovní aplikace v souladu s bankovními regulacemi, které teprve budou platné.“

 

S investicemi už pomáhají roboti

 

Právě mladší populaci věnují finanční instituce čím dál víc pozornosti ve snaze nalákat je nejen na běžné finanční produkty, jako jsou účet či úvěr, ale také na produkty v oblasti správy bohatství a investic. Takovým produktem může být například tzv. Robo-advisory, který není v českém prostředí zatím výrazně rozšířen, ve světě se však setkává s velkou oblibou. Více než 60 % lidí ve věku 18 až 34 let zvažuje investovat finance pomocí tohoto produktu. Robo-advisory je online platforma poskytující poradenství v oblasti pasivního investování založeného na automatizovaných algoritmech zajišťujících efektivní alokaci aktiv a vyvažování portfolia v reálném čase.


„Právě náhrada lidské práce tou ,robotickou‘ s sebou nese řadu výhod, které si již začínají uvědomovat i největší hráči na českém trhu. Z těch nejdůležitějších je to snížení operativních nákladů na správu portfolií a také výrazné zjednodušení procesu registrace klientů do platformy, kteří to mohou zvládnout online z pohodlí domova a to v průběhu několika minut,“ říká Pavel Riegger. Rostoucí oblibu pasivního investování potvrzují i globální statistiky – mezi lety 2011 a 2016 se tržní podíl pasivního investování zvýšil o 50 %. Do roku 2020 se očekává, že se podíl oproti roku 2011 více než zdvojnásobí.

 

O průzkumu: Mezinárodní průzkum EY Consumer Banking Survey 2018 probíhal v 7 zemích (Česká republika, Slovensko, Rakousko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko a Srbsko). Internetového dotazování se celkem zúčastnilo 3500 respondentů. V České republice vyplnil dotazník reprezentativní vzorek populace o 500 respondentech z řad klientů bank.

autor ali


Mobilní verze našich dalších titulů

 
 
Nahoru
 
Nahoru
 
© IDG Czech Republic, a.s.
 
*