Tato stránka používá Cookies. Informace o Cookies.
 
PRO MOBIL
PRO MOBIL
KLASICKY
KLASICKY


Analýzy

Banky ve víru digitalizace: Flexibilita je nutná

Češi věří bankám stále více, ale očekávají od nich inovativní služby podpořené digitálními technologiemi. A neváhají přejít ke konkurenci, pokud nabídne lepší on-line služby.

Situace v Čechách není nijak výjimečná. Také v globálním pohledu musejí banky reagovat na nové trendy, aby dokázaly čelit konkurenci, jak vyplývá ze zprávy World Retail Banking Report 2018, kterou vydaly společnosti Capgemini a Efma. Všeobecný je tlak na efektivitu operativy, tak aby byly schopné ustát konkurenční boj. Kromě digitální transformace je důležitým cílem zlepšení zákaznické zkušenosti (CX, Customer eXperience).


Agilní přístup, tedy schopnost pružně reagovat na technologický vývoj a změny na trhu, bude nutností, aby tradiční banky obstály v konkurenci technologicky orientovaných společností, ať již to jsou firmy typu bigtech nebo fintech. Velké firmy jako Amazon, Google, Apple nebo Alibaba se vrhly na oblast platebního byznysu velmi intenzivně, a pronikly tak do oblasti, která až dosud byla vyhrazena pouze bankám a je jednou z největších částí finančního sektoru. Kam dospěje soupeření bank s těmito technologickými giganty, se možná ještě ukáže.

V případě menších fintech společností se ale už nyní zdá, že nejslibnější cestou pro obě strany bude spolupráce. Řada bank jde také cestou akvizicí fintechových start-upů, které svými technolo­giemi doplní portfolio především zákaznicky orientovaných služeb.

 

Potenciál českého fintechu

 

Cestou spolupráce se vydaly i velké české banky a například Česká spořitelna, ČSOB či Komerční banka kooperaci s technologickými společnostmi již zahájily. Tato spolupráce pokrývá např. datovou analýzu, zlepšování zákaznické zkušenosti či ověřování identity. V oblasti tzv. open bankingu je nejdále Česká spořitelna, která v rámci Erste Fintech Cloudu nabízí možnost připojit služby třetích stran do svého nového digitálního bankovnictví George. ČSOB se zase vydala směrem akvizic, kdy koupila portály pro srovnávání finančních produktů Top-pojištění a Ušetřeno a její další aktivity také vedou k větší otevřenosti vůči třetím stranám. Obecně lze tedy očekávat zrychlující se trend open bankingu.

 

Celkově by měl potenciál na českém trhu s fintech službami dosáhnout 6 až 15 miliard korun; při uvážení aktuální velikosti trhu jsou to zatím 3 až 8 miliard. Současné tržby jsou přitom řádově nižší a podle odhadů ze studie Deloitte FinTech v ČR i ve světě se v roce 2017 tržby v tomto sektoru pohybovaly mezi 400 až 800 miliony korun. Klíčové je v tomto případě tempo jejich růstu, které se pohybuje v řádu desítek procent. „Zahraniční fintech firmy již úspěšně vstoupily na český trh. Jako příklad můžeme uvést aplikaci Revolut nebo platební portál PayPal. Ten je považován za jednu z prvních a významných fintech firem. Jeho tržní kapitalizace letos přesáhla hranici 100 miliard dolarů,“ říká David Marek, hlavní ekonom Deloitte, a dodává, že stejně tak najdeme příklady úspěšných českých fintech firem, které operují ve světovém měřítku – jsou jimi například Spendee nebo Twisto.

 

Ve střední Evropě je nejsilnějším hráčem na poli fintech Polsko; Česká republika je z hlediska objemu investic na druhém místě. Většina řešení je založena na aplikacích pro chytré telefony, a pro další rozvoj tohoto trhu se proto musí zvýšit jejich penetrace. Ta v Česku dosahuje 55 % a je pod evropským průměrem, který je o osm procentních bodů výše. Rychlejší akceptaci mobilních aplikací v tuzemsku navíc omezují drahá data. Fintech mohou také rozšířit dostupnost finančních služeb pro část obyvatelstva, která nemá bankovní účet. Takových lidí je v Česku 19 %.

autor Alexander Lichý


Mobilní verze našich dalších titulů

 
 
Nahoru
 
Nahoru
 
© IDG Czech Republic, a.s.
 
*