Tato stránka používá cookies. Můžete změnit nastavení ve svém prohlížeči. Přečtěte si více o naší Cookie Policy.
X
 
PRO MOBIL
PRO MOBIL
KLASICKY
KLASICKY


Trendy

Platebního partnera pro zahraničí se vyplatí hledat s dostatečným předstihem

S Barborou Tyllovou, country managerkou PayU pro Českou republiku a Slovensko, jsme si povídali o tom, jak zahraniční platby co nejlépe nastavit, abyste se na ně vy i vaši zákazníci mohli spolehnout.

Pokud cokoli prodáváte, jsou on-line platby nezbytnou součástí vašeho podnikání. Objem peněz, které lidi zaplatí přes internet, každý rok roste dvojciferným tempem. Jen přes společnost PayU, která má čtvrtinový podíl na tuzemském trhu, loni zákazníci zaplatili zboží a služby za 8,4 miliardy korun. To je o pětinu více než v roce 2015. A z údajů globálního PayU, které má zákazníky na pěti světových kontinentech, vyplývá, že roste také objem peněz proudící mezi různými zeměmi. S Barborou Tyllovou, country managerkou PayU pro Českou republiku a Slovensko, jsme si povídali o tom, jak zahraniční platby co nejlépe nastavit, abyste se na ně vy i vaši zákazníci mohli spolehnout. 

 

Jak náročné je pro firmu, která expanduje za české hranice, nastavit/začít používat mezinárodní platby?

Závisí to na okolnostech. Z velké míry si můžete celý proces zjednodušit tím, že si vyberete poskytovatele on-line plateb, který působí v zemích, kam chcete expandovat. Ideální je situace, kdy máte jednoho (stejného) poskytovatele pro všechny země. Zjednodušíte si tím veškeré interní procesy, udržujete jeden systém a ušetříte náklady na implementaci. Čas, který strávíte výběrem vhodného partnera se vám určitě vyplatí.

 

Je velký rozdíl v rychlosti plateb, podle toho, odkud přicházejí, nebo už je vše víceméně online?

On-line platby fungují všude stejně rychle. Výjimkou mohou být platby, které se za „on-line“ pouze vydávají a ve skutečnosti jsou to pouze upravené standardní bankovní převody. On-line platby jsou provedeny okamžitě, on-line, dostáváte notifikaci o jejich provedení. Standardní bankovní převod může trvat několik hodin i dnů. Důležitá ale není jen rychlost, jakou klient zaplatí vám, je důležité sledovat i to, jaká je skutečná doba, kdy se dostanete vy jako prodejce ke svým penězům. Čím exotičtější země a měna, kterou vám zákazníci platí, tím může být doba, kdy dostanete peníze na svůj účet, delší. Ta rychlost záleží na tom, v jakých měnách umí váš poskytovatel on-line plateb transakce procesovat a v jakých vám umí transakce vyplácet. U plateb kartou záleží také na tom, v jakých měnách dostává peníze od karetních asociací. Celý mechanismus je poněkud složitý, určitě je vhodné se předem informovat o tom, s jakých zpožděním peníze dostanete a v jakých měnách a jak často můžete své účty tzv. vybíjet.

 

Podle jakých hlavních kritérií by si měla firma vybrat partnera pro zahraniční platby?

Jak již bylo zmíněno – je především nutné vybrat důvěryhodného partnera. Je dobré myslet hodně dopředu. Pokud v horizontu 2-3 let plánujete přidat ještě další země, hledejte vhodného partnera už teď. Pokud bude poskytovatel plateb umět všechny země, které potřebujete, bude vám stačit jedna implementace a spuštění další země bude otázkou pár dnů. Pokud ovšem v průběhu času zjistíte, že váš poskytovatel tuto zemi neumí, jste zase na začátku. Váš partner musí mít na dané trhy licenci, měl by umět procesovat a vyplácet transakce v lokální měně té dané země. Ověřte si také, z jakého účtu vám peníze vyplácí a přizpůsobte tomu výběr banky, u které si otevřete účet. Pokud například nechcete otevírat účty v jednotlivých zemích (to je velmi náročné a v některých zemích téměř nemožné), vyberte si banku, která nabízí tzv. SEPA platby. Vyhnete se pak vysokým poplatkům za případné zahraniční převody.

 

Co je při tom největší úskalí?

Kromě správného výběru banky a měny, ve které chcete vaše peníze dostávat, je třeba si ověřit, jak často a s jakým zpožděním vám bude poskytovatel on-line plateb vaše peníze vyplácet. Bezproblémovou měnou je většinou EURo. Nebývají potíže ani s jeho konverzí, účet v EUR vám založí každá lepší banka. Složitější je to u měn, které tak časté nejsou, jako např. RON, HUF, HRK nebo BGN. Tam může být problém s délkou a frekvencí vyplácení.

 

Jak se liší poplatky za platby v různých zemích?

Barbova Tyllová, PayUČástečně se to odvíjí od toho, jak je daná měna využívaná a jak silný váš poskytovatel v dané zemi je. Nižší cenu můžete očekávat u zemí, kde jsou EURa, u výše zmiňovaných měn (RON, HUF, HRK, BGN) lze očekávat cenu o něco vyšší. Vliv na cenu má také to, zda je měna, kterou vám zákazník platí, shodná s měnou, kterou si necháváte vyplácet. V neposlední řadě do hry vstupuje také to, v jaké zemi je vaše společnost registrována. Pokud plánujete v dané zemi velký obrat, vyplatí se vám už zřídit si tam pobočku. On-line platby pak budete mít „lokální“ a poplatky můžete očekávat nižší. Je třeba si ale uvědomit, že jsou s tím spojeny vyšší administrativní náklady. Je třeba hodně počítat, než se správně rozhodnete.

 

Jak se liší různé evropské trhy podle platebních metod?

Platba kartou je univerzální a funguje ve všech zemích, jejich podíl je ale různý. Obecně v západních zemích EU platba kartou vede. Česko, Slovensko a Polsko jsou zeměmi platebních tlačítek. Zdaleka největší podíl platebních tlačítek je v Polsku, dosahuje až 80 %. U nás a na Slovensku podíl tlačítek ustupuje kartám. Rozdíly jsou také v podílu dobírky. Ta má stále velký podíl například v Rumunsku, druhou nejoblíbenější on-line platební metodou jsou tam platby kartou.

 

Co by měla firma s ohledem na nejoblíbenější platební metody při vstupu do cizích zemí zvažovat?

Je třeba myslet na to, že na západ od našich hranic si s dobírkou určitě nevystačíte. Směrem na východ je situace trochu jiná, ale pokud on-line platební metody nenabídnete, nebudete působit důvěryhodně. Pokud si ale vyberete toho správného partnera, který na daných trzích už nějaký čas působí, určitě vám poradí, jaké platební metody zvolit.

 

Je potřeba pro zahraniční platby speciální zabezpečení? Hrozí větší riziko než u lokálních plateb?

U plateb kartou platí podmínky nastavené karetními asociacemi a lokálními bankami (např. zda vyžadují u karet tzv. 3D secure autorizaci). V rámci EU je trh přísně regulován, poskytovatelé on-line plateb musí mít licence. Pokud si při výběru poskytovatele nejste jistí, je lepší zvolit známé jméno i za cenu toho, že nabízí o něco dražší služby než konkurence. Tito velcí hráči si nemohou dovolit jakékoliv zaváhání, mají nastaveny přísné interní procesy, zabezpečená datová centra a veškeré nezbytné certifikace. Všechna tato opatření ale stojí peníze, proto mohou být jimi nabízené služby o něco dražší.

autor mcp


Mobilní verze našich dalších titulů

 
 
Nahoru
 
Nahoru
 
© IDG Czech Republic, a.s.
 
TOPlist
*