Hlavní navigace

IP telefony šetří firemní náklady

7. 12. 2012

Sdílet

 Autor: © Oleksandr - Fotolia.com
IP telefony jsou vlastně jednoúčelové počítače se vzhledem telefonu. Kromě své klasické funkce přenosu hlasu fungují stejným způsobem jako počítač nebo v některých případech mohou dokonce počítač zcela nahradit. Nabízejí proto mnoho dalších hlasových, datových i obrazových funkcí, které tradiční telefony nenabízejí.

Celkem dvanáct přednášek vyslechli účastníci odborného semináře Teorie a praxe IP telefonie v Kongresovém centru hotelu Olšanka v Praze. Jeho mediálním partnerem byl též CFOworld.

 

V pořadí již pátý takto zaměřený dvoudenní seminář, který se v dvouletém intervalu koná od roku 2004, se tentokrát uskutečnil ve dnech 5. až 6.prosince. Přednášeli zde odborníci na obchodní a technické aspekty moderní i klasické telefonie, kteří se ve svých prezentacích zaměřili na regulaci trhu hlasových služeb, na zkušenosti s užíváním IP telefonů v mobilech, na principy a zkušenosti s přenositelností čísel i na řadu dalších témat.

 

Jak uspořit náklady na telefonování 

IP telefonie nabízí srovnatelnou a často i lepší funkčnost a spolehlivost než tradiční telefonní systémy. „IP“ v názvu znamená „Internet Protocol“, což je dnes nejrozšířenější komunikační metoda pro přenos dat používaná nejen v internetu. Hlas je přenášen v jedné síti společně s dalšími informacemi, jakými jsou například e-mailové zprávy.

Zjednodušeně řečeno, IP telefony jsou vlastně jednoúčelové počítače se vzhledem telefonu. Kromě své klasické funkce přenosu hlasu fungují stejným způsobem jako počítač nebo v některých případech mohou dokonce počítač zcela nahradit. Nabízejí proto mnoho dalších hlasových, datových i obrazových funkcí, které tradiční telefony nenabízejí. Dokáží na svém displeji zobrazovat krátké dokumenty, grafické obrázky či data stažená z internetu. Jejich uživatel může při své práci využívat elektronický záznamník, kalendář či nahlédnout do firemního nebo veřejného telefonního seznamu. 

IP telefon zobrazuje i množství dalších informací – třeba jméno volajícího a údaje uložené v podnikovém informačním systému. Uživatelé si mohou rovněž definovat vlastní pravidla pro zpracování příchozích hovorů. Výsledkem pak může být přesměrování hovoru na jiné číslo nebo do hlasové schránky. Tímto způsobem lze také plánovat a provozovat konferenční hovory či videokonference, mimo jiné prostřednictvím teleprezentací.

Existují však i další možnosti využití tohoto perspektivního způsobu telefonování. Například takovýto telefon v realitní kanceláři může posloužit k rychlé a fundované odpovědi klientovi. Jakmile zavolá třeba s dotazem, jak to vypadá s prodejem nebo koupí jeho nemovitosti, objeví se realitnímu pracovníkovi na velkém displeji přístroje nejen jeho telefonní číslo a jméno, ale i všechny další potřebné údaje. Může pak pohotově sdělit, že jsou tři zájemci o tuto nemovitost, jejich dotazy a případně další informace. To v každém případě vytváří pozitivní dojem o práci takové kanceláře.

Nebo jiný příklad. Uklizečka v hotelovém pokoji po odchodu stiskne na tomto telefonním přístroji tlačítko a v recepci se hned zaznamená, že pokoj byl právě uklizen. Lze pak operativně směrovat hotelové hosty po jednotlivých patrech, aniž by museli zbytečně čekat. Velkou výhodou tohoto moderního způsobu telefonování jsou ekonomické úspory. Cena za datové spojení je výrazně nižší než v případě připojení konvenční telefonní ústřednou. Podnik tak ušetří náklady na telefonování a navíc si otevře cestu k efektivnímu využití své komunikační infrastruktury.

 

Telefonní podvody 

Velký zájem účastníků semináře vyvolaly dvě přednášky v jeho úvodním dopoledni, zaměřené na různé aspekty podvodů v telekomunikacích. Pavol Zöld z odboru státní kontroly elektronických komunikací Českého telekomunikačního úřadu v první z nich uvedl z pohledu regulátora řadu důkazů o této nekalé činnosti, na níž právem poukazují postižení jednotlivci i firmy.

Jedním z problémů je například zneužívání telefonních čísel řady 90X, která jsou určena pro přístup k různým službám s vyjádřenou cenou za volání. Cena za volání na číslo 90X je vyjádřená na 4. a 5. pozici tohoto telefonního čísla a pohybuje se zpravidla od 6 do 95 Kč za jednu i započatou minutu volání. V současné době u využívaných telefonních čísel 90X začínajících trojčíslím 900, 905, 906, 908 a 909 byly v posledních letech problémy zejména se zneužíváním telefonních čísel 900 u poskytování nebankovních půjček nebo nabídek práce.

 

Používanou „fintou“ v těchto případech například bylo, že: 

1. V inzerci na poskytnutí nebankovní půjčky bylo uvedeno pouze mobilní telefonní číslo. Volající se však dovolal pouze do hlasové schránky, ve které byla informace o možnosti poskytnutí nebankovní půjčky s požadavkem za zavolání telefonního čísla z řady 900, avšak bez uvedení ceny za volání na takovéto číslo nebo s jejím zamaskováním jako nepodstatné informace.

2. Volající také nebyl informován o ceně za volání na číslo 900 při telefonickém rozhovoru s pracovníkem provozovatele služby a to jak při volání na mobilní telefonní číslo nebo i při volání na číslo 900.

3. Při volání na telefonní číslo 900 byl volající odkazován na opětovné zavolání stejného čísla nebo na volání dalších čísel 900 se zdůvodněním poskytnutí informace o schválení nebo neschválení nebankovní půjčky, domluvení termínu jejího vyplacení, doplnění informací ze strany žadatele o nebankovní půjčku apod.

4. Docházelo také k umělému prodlužování volání, například opakovanými požadavky na poskytnutí již sdělených informací, což bylo v rozporu s příslušnými ustanoveními Kodexu pro audiotexové služby (Kodex ATX vydala Asociace provozovatelů mobilních sítí).

5. Podvodní provozovatelé služby obsahu také aktivně rozesílali standardní textové SMS zprávy s informací o již schválené půjčce nebo zařízené (zabezpečené) práci s požadavkem na volání čísla 900, avšak bez informace o ceně za volání například s textem typu:

„Dobry den, Vase zadost o pujcku byla schvalena. Pro uzavreni smlouvy o pujcce a vyplaceni penez nas kontaktujte na tel.: 900 95X XXX. Nabidka je platna do 1. 6. 2012“.

 „Dobry den, nabizime dobre placenou praci, nastup ihned. V pripade zajmu volejte nase personalni oddel.: 900 95X XXX“.

Vzhledem ke skutečnosti, že u podvodných nabídek nebankovních půjček a práce byl u telefonních čísel 900 běžně využíván tarif 95 Kč za jednu i započatou minutu volání,  volající bez informace o této ceně protelefonoval pak řádově několik stovek až tisíců korun, a místo toho, aby se mu dostalo pomoci ve formě půjčky nebo nalezení práce, dostal se tak ještě do tíživější životní situace.

Dalším uvedeným problémem bylo zneužívání prémiových SMS a MMS zpráv, u kterého byly využity SMS zprávy s výzvou k SMS chatu například s textem typu:

„Proc neodepisujes“, „Jak se mas, odepis“, „Kdy se sejdeme“,

Zpráva byla odeslána z čísla krátkého kódu pro prémium SMS zprávy XXX8850 nebo SMS zprávy s výhrůžným textem:

„Dobry den, upozornujeme Vas, že Vase SIM karta vyprsí dne 1. 4. 2010 v 16:00. Pro aktivaci poslete bezplatnou SMS ve tvaru GO XXXh5s na číslo XXX0979. Vas Operator.“

Pokud na takovouto SMS zprávu příjemce zareagoval a na prémiový krátký kód, ze kterého byla iniciační SMS zpráva zaslána, odpověděl, byla mu následně jeho operátorem účtována částka za využití prémiových služeb. 

V jiných případech byly rozesílány SMS zprávy o domnělém dluhu účastníka:

„Nezaplatil/a jste včas Vas dluh 4800,- na ucet 2106246XXX/2XXX pod VS 36595 VYMAHACI AGENTURA“.

Zde podvodné jednání spočívalo v pokusu uvést příjemce SMS zprávy v omyl tak, aby na uvedený účet zaslal v SMS zprávě uvedenou finanční částku. 

Pavol Zöld v této souvislosti uvedl, že spotřebitelé mají možnost zjistit si informace o všech přidělených telefonních čísel včetně čísel 90X v databázi Českého telekomunikačního úřadu, která je veřejně dostupná na webových stránkách www.ctu.cz. Na těchto stránkách je zřízená i samostatná sekce „Ochrana spotřebitele“, ve které je možné najít informace potřebné pro řešení výše uvedených problémů. Současně pro zaslání dotazu nebo podnětu v této i jiných věcech mohou spotřebitelé využít elektronických formulářů zveřejněných na webových stránkách Úřadu.

Dále sdělil, že správu krátkých kódů pro prémiové SMS a MMS zprávy s předčíslím 90X (900 až 909) a 87777 pro dárcovské SMS zprávy má v gesci Asociace provozovatelů mobilních sítí, která je přiděluje tzv. primárním administrátorům. Jedná se o společnosti Telefónica Czech Republic, T-Mobile Czech Republic a Vodafone Czech Republic. Primární administrátoři tyto krátké kódy dále pronajímají k využití dalším subjektům – agregátorům služeb obsahu nebo i přímo poskytovatelům služeb obsahu. Informace o agregátorech služby obsahu a provozovatelích těchto služeb si mohou spotřebitelé zjistit na webových stránkách www.platmobilem.cz, které provozuje Asociace provozovatelů mobilních sítí. Asociace také v rámci samoregulace prémiových služeb zavedla pro posílení ochrany spotřebitele při volání na audiotexové linky 90X dnem 1. října 2012 povinnost uvádět hlásku o ceně za minutu hovoru u telefonních čísel 90X, u kterých jsou poskytovány nabídky nebankovních  půjček a práce.

 

Konkrétní příklad podvodu 

Ivo Fišer, ředitel společnosti xPhoNET CZ, pak ve své následné přednášce dokumentoval narůstající trend telefonních podvodů na příkladu, které ze své pozice sám osobně řešil před dvěma roky. Týkal se jednoho ze slovenských operátorů, který u jednoho z účtů stavební firmy deklaroval nebývalý nárůst telefonních hovorů na Kubu. Přitom tato malá společnost nikdy s tak vzdáleným teritoriem nekomunikovala a bylo zřejmé, že se jedná o podvod. Ale zjistit, z jaké strany byl uskutečněn vyvolalo pracné pátrání s nejistým výsledkem, neboť tyto trestné činy lze zpravidla složitě doložit. Bohužel i na tuto skutečnost mnozí podvodníci, neseriózní firmy a leckdy i někteří jejich zaměstnanci či domácí nebo zahraniční hackeři spoléhají a podobné případy zneužití telekomunikačních služeb, které  postižené stojí nemalé peníze, se tak stávají očividným nešvarem naší doby.

 

 

 

Byl pro vás článek přínosný?