Hlavní navigace

Svátek dárcovství GivingTuesday letos poprvé v Česku

21. 11. 2016

Sdílet

 Autor: © Gorilla - Fotolia.com
Letos se vůbec poprvé podařilo prostřednictvím Asociace společenské odpovědnosti uvést mezinárodní svátek dárcovství, takzvaný GivingTuesday, také do České republiky. V úterý 29. listopadu se mohou firmy, neziskové organizace, školy, rodiny či jednotlivci připojit k této dobrovolné dobročinné aktivitě a darovat svou podporu, čas či finanční částku potřebným.

Loni se přidalo 71 zemí a v nich přes 45.000 zapojených partnerů s více než 700.000 dárců, díky nimž celková výše darů přesáhla 116 milionů dolarů. V letošním roce se očekává další nárůst dárcovských příspěvků.

 

Myšlenka GivingTuesday vznikla v Americe roku 2012, jejím autorem je Henry Timms, výkonný ředitel respektované kulturní a komunitní instituce 92nd Street Y v New Yorku. „Dárcovské úterý“ navazuje na Den díkuvzdání, který se koná každý čtvrtý čtvrtek v listopadu. Tradičně po něm následuje tzv. Black Friday – Černý pátek a Cyber Monday – Kyberpondělí, dny velkých slev a nakupování. Po těchto svátcích konzumu, přichází již popáté „den dobra“, kdy člověk může udělat něco pro druhé, může něco darovat nebo pomoci svému okolí.

Hned v prvním roce dokázalo GivingTuesday oslovit více než 2.500 organizací a lidí napříč USA. Přidali se také velcí hráči jako Google, PayPal, Microsoft, Snapchat nebo H&M, myšlenku podpořil Bill Gates i Barack Obama. Donorské dary dosáhly výše 10,1 milionů dolarů. Za uplynulých 5 let se počet zapojených zemí zvýšil na loňských 71, partnerů bylo přes 45 000 a jednotlivců nepočítaně. Výše darů vzrostla na 116,7 milionů dolarů.

 

V zemích světa mimo USA není tradice těchto svátků příliš zavedená, přesto se i v nich myšlenka GivingTuesday rychle ujala. „Máme velkou radost, že GivingTuesday přichází i do České republiky, moc se těšíme, jak naše spolupráce poroste. Letos jsme přivítali nové spojence také v zemích jako Chorvatsko, Slovinsko, Rusko a Dominikánská republika. V každém regionu je hnutí jedinečné, ale propojují nás stejné hodnoty,“ uvádí spoluzakladatelka GivingTuesday, Asha Curran.

Darem může být věnovaný čas, energie či vlastní úsilí, i kdyby šlo jen o darovaný domácí koláč. Stačí se přihlásit na stránkách www.giving-tuesday.cz, kde se soustředí veškeré darovací aktivity tohoto dne v ČR pod hastagem #GivingTuesdayCZ.

GivingTuesday probíhá pod Záštitou Velvyslanectví USA v České republice, hlavním partnerem je společnost Albatros Media. GivingTuesday v ČR probíhá ve spolupráci sorganizacemi Nadace Via, Sdružení Via, Asociace veřejně prospěšných organizací ČR a Nadace Neziskovky.cz.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku