Hlavní navigace

Společnosti exportující do zahraničí mají o třetinu vyšší pravděpodobnost zvýšení zisků

16. 1. 2013

Sdílet

 Autor: © mostafa fawzy - Fotolia.com
V období trvalé ekonomické nejistoty hlásí exportující firmy vyšší obrat i zisk než firmy omezené na domácí trhy. Padesát procent exportujících firem z celého světa uvádí, že za posledních dvanáct měsíců zvýšily své zisky, oproti pouhým 38 % společností působících výhradně na domácích trzích.

V expanzi do zahraničí však firmám brání řada překážek. Reálné obavy spojené s náročným budováním image v zahraničí, složitým daňovým systémem cizích zemí, náklady na nemovitosti, administrativou, případnou politickou nestabilitou a přírodními pohromami, jako jsou povodně či zemětřesení, brání českým firmám udělat významný a možná rozhodující krok do zahraničí. To jsou hlavní zjištění druhého globálního průzkumu, při němž byly shromážděny názory od více než 20 tisíc vedoucích pracovníků ve více než 90 zemích po celém světě. Průzkum organizovala společnost Regus, která je globálním poskytovatelem pracovních prostor. 

 

Jakmile vyprchá počáteční nadšení...

„Náš průzkum skutečně prokazuje přínos expanze do zahraničí,“ potvrzuje Viktor Tomečka, Country Manager společnosti Regus pro Českou republiku. „Je však zřejmé, že podniky, které se chtějí posunout do zahraničí, narážejí na velké problémy. Jakmile vyprchá počáteční nadšení, společnosti zjistí, že jsou zavaleny administrativou či byrokratickými požadavky, případně jen obtížně zajišťují fyzickou přítomnost v cizí zemi. Odpovědí mohou být také podnikatelská centra umístěná v dané zemi, která mj. provozuje společnost Regus. Zajišťují totiž flexibilní pracoviště, znalosti o podnikání v dané lokalitě a dostupné administrativní služby. Společnosti tak získají přítomnost na místním trhu bez finančních rizik, která byla s expanzí do zahraniční tradičně spojena.“ 

 

Klíčové poznatky a statistiky: 

* 50 % společností působících v mezinárodním prostředí uvádí, že za posledních 12 měsíců se zvýšily jejich zisky, v porovnání s pouhými 38 % firem působících výhradně ve své zemi. 

* 59 % společností věnujících se exportu uvádí, že za stejnou jejich obrat vzrostl, ve srovnání se 47 % firem zaměřených na domácí trh. 

* V České republice více než polovina firem (59 %) uvádí, že největší překážky při rozšiřování působnosti do zahraničí představuje administrativa a náklady na nemovitosti

            - Následuje zvládání místních daňových a dalších předpisů (53 %) a budování image v zahraničí (43 %)

            - Rovněž řízení rizik – včetně politických rizik a možných přírodních katastrof typu zemětřesení, tajfuny nebo záplavy – si třetina (33 %) českých respondentů spojuje s obavami.

            - Významný problém pro mnoho firem představuje také najímání provozních i  vedoucích pracovníků.

 

Byl pro vás článek přínosný?