Hlavní navigace

Nejslabší banky se již nemusí zotavit

16. 2. 2010

Sdílet

Dosavadní výnosy jsou minulostí – banky čelí období „disciplíny, diety a detoxikace“.

Z nového průzkumu, který vypracoval Institute for Business Value (IBV) společnosti IBM vyplývá, že více než 75 procent bankéřů a vládních úředníků se domnívá, že výnosy realizované v minulých letech již nejsou nadále možné. V době, kdy je důvěra v banky na dlouhodobém minimu, spoléhá příliš mnoho bank na zdroje příjmů, které již neexistují. Nákladová struktura bank, která je zatížená neflexibilním a komplikovaným provozem, je v době nižších výnosů neudržitelná. Zároveň existuje řada konkurentů, kteří jsou připraveni využít tyto slabiny ve svůj prospěch.

Větší disciplína pro znovuzískání důvěry klientů a regulátorů:

Podle zprávy IBV mohou banky překonat tuto „mezeru důvěry“ tím, že prokáží větší vyhraněnost a disciplínu a budou investovat do analýz, které jim pomohou lépe pochopit nejen to, jak jejich klienti vnímají hodnotu, ale také za co jsou skutečně ochotni připlatit. 

Průzkum zjistil, že relativní objem služeb poskytovaných stávajícím zákazníkům (wallet share) se mezi jednotlivými zeměmi podstatně liší. Až 46 % zákazníků v USA a Austrálii volí jediného poskytovatele finančních služeb, zatímco ve většině ostatních zemí zákazníci spoléhají na dva až tři poskytovatele – mezi něž obvykle patří pojišťovna a retailová banka. Některé země však vykázaly podstatně větší fragmentaci – více než pětina spotřebitelů v Singapuru (22 %) a Číně (23 %) spoléhá na 4 nebo 5 poskytovatelů a desetina spotřebitelů v Japonsku (10 %) spoléhá na 6 nebo více. Odpovědi na otázku, proč využívají služby více než jednoho poskytovatele, se různí, avšak jen 22 % zákazníků uvedlo jako důvod to, že důvěřují svým současným poskytovatelům. 

Zpráva také zaznamenala, že banky směřují k většímu využívání analytických nástrojů, které umožňují komplexní sledování a řízení rizik. Úsporný a ozdravný režim eliminuje nadbytečná aktiva a neefektivní procesy a zlepšuje Cost/Income Ratio: 

Z finančního hlediska zpráva zjistila, že zatímco banky potřebují navyšovat kapitál, jejich přístup ke kapitálovým trhům je omezován nejen poklesem množství volných peněz v ekonomice, ale také nízkou důvěrou investorů v úvěrová portfolia bank. Kromě toho zpráva zjistila, že banky v mnoha částech světa mají neudržitelně vysoké provozní náklady, které svědčí o zastaralém a neefektivním provozním modelu. Banky musí snižovat provozní náklady inovacemi obchodního modelu spolu se snižováním nákladů v IT, využíváním principu sdílených služeb a zajištěním lepší procesní integrace. 

Kromě toho z výzkumu IBV vyplývá, že specializovaný obchodní model je ve finančním prostředí aktuálním tématem. Banky musí snížit komplikovanost a zvýšit efektivitu. Některé menší banky, které nedisponují tak vysokými úsporami z rozsahu, se stanou pravděpodobně předmětem fúze či akvizice, zatímco některé větší banky, jejichž velikost vedla k extrémní komplikovanosti, se budou muset zbavit části svých divizí. 

Analýza IBV zjistila, že banky v Číně a na rozvíjejících se trzích, které mají menší produktová portfolia a jednodušší provozní struktury, zaujaly prvenství (mezi 139 předními finančními institucemi) ve vytváření nejlepšího Cost/Income Ratia. Předstihly přitom severoamerické a evropské banky. Zatímco se pozornost regulátorů na západě soustředila na to, aby byly banky dostatečně velké a nemohly padnout, právě jejich složitost a neflexibilita je brzdou. Jsou prostě příliš provozně složité na to, aby mohly prosperovat. 

Komplikovanost a následná ztráta kontroly a přehledu omezila schopnost západních bank plně rozumět problémům, do kterých se dostaly. Regulační reformy sice mohou rozdělit některé banky nebo alespoň oddělit jejich retailové a investiční divize, ale studie poznamenává, že akcionářům by lépe posloužilo výraznější zjednodušení obchodních modelů zaměřené na lepší provozní efektivitu. 

Více informací k tomuto průzkumu lze nalézt na příslušných stránkách IBM:

Zdroj: IBM

 

Byl pro vás článek přínosný?