Tato stránka používá cookies. Můžete změnit nastavení ve svém prohlížeči. Přečtěte si více o naší Cookie Policy.
X
 
PRO MOBIL
PRO MOBIL
KLASICKY
KLASICKY


Analýzy

Třetina českých podnikatelů se záměrně vyhýbá placení faktur

Každá pátá faktura není zaplacena včas nebo vůbec.

Podle průzkumu platební morálky pro společnost EOS KSI není v České republice pětina faktur za koupené zboží či služby zaplacena včas. Ve východní Evropě je neuhrazená každá čtvrtá zakázka, zatímco u západních sousedů jsou výsledky podobné těm českým. Počet neplatičů v Evropě tak i tento rok zůstává stejný. Podle majitelů tuzemských firem až třetina odběratelů své závazky neplní záměrně. Neplatící klienti se odkazují také na své finanční potíže způsobené opožděnými platbami od vlastních zákazníků. 

 

Nejčastěji podnikatelé uvádějí jako možný důvod špatné platební morálky druhotnou platební neschopnost. Faktury tedy neplatí, protože jim dluží jejich odběratelé. Problém to představuje pro 70 % českých podniků a horší situace už je jen ve Španělsku (73 %) a Rumunsku (80 %). Naopak nejméně ohrožují nesplacené závazky vlastních klientů německé podniky (31 %).

 

„Existuje nemalá část podnikatelů, kteří své závazky neplatí záměrně. Spoléhají i na to, že budou promlčeny. Tato strategie se jim bohužel částečně vyplácí. Spousta firem totiž nemá nastavený systém hlídání nesplacených faktur, nebo je příliš dlouho benevolentní vůči dlužníkům,“ říká Vladimír Vachel, jednatel inkasní agentury EOS KSI, a dodává: „Čím později firmy řeší pohledávky, tím menší šance na jejich vymožení mají.“ Těch, kteří neplatí záměrně, je podle mínění ředitelů českých firem až 35 %. Nejméně nepoctivých zákazníků mají Švýcaři (21 %) a Němci (26 %). Nejhůře si vedou Rumuni a Poláci s 45 %, respektive 44 %. Pro každou šestou evropskou firmu znamenají nezaplacené faktury riziko bankrotu.

Za problémy mohou i dlouhé doby splatnosti faktur. V zemích západní Evropy, které mají lepší platební morálku, mají firmy nastaveny kratší termíny splatnosti faktur. Skoro polovina českých podniků (43 %) nabízí klientům více než 40 dní na zaplacení jejich závazků. Na Slovensku je to až 68 % firem. Zatímco v Německu poskytuje takto dlouhou lhůtu pouze 7 % firem. „Čeští podnikatelé se mohou u západních sousedů inspirovat. Pokud firmy dodávají v odvětví, kde se zboží rychle točí, není důvod dávat splatnost delší. V případě větších zakázek mohou podnikatelé podpořit své obchody i delší splatností. Je pak ale vhodné si dojednat dílčí postupné úhrady faktury, například dle odprodejů či spotřeby,“ doplňuje Vladimír Vachel.
V oblasti dodržování lhůt moc disciplíny neukazujeme, ale průměrné zpoždění plateb máme spolu se Švýcary jedno z nejkratších v Evropě, a to pouze 15 dní. Nejhůře jsou na tom Řekové, ti čekají na zaplacení po datu splatnosti skoro celý další měsíc (28 dní) a Španělé (24 dní).


O průzkumu:
Skupina EOS realizovala průzkum platební morálky v segmentu B2B a B2C ve 3 200 firmách z 16 evropských zemí (Německa, Velké Británie, Francie, Belgie, Švýcarska, Ruska, Polska, Španělska, Rakouska, Rumunska, Řecka, Bulharska, Chorvatska, Maďarska, České republiky a Slovenska). V každé zemi bylo 200 firem dotazováno na všechny aspekty spojené s platebními transakcemi a obecně na ekonomické trendy v dané zemi.

autor ali


Mobilní verze našich dalších titulů

 
 
Nahoru
 
Nahoru
 
© IDG Czech Republic, a.s.
 
*