Tato stránka používá cookies. Můžete změnit nastavení ve svém prohlížeči. Přečtěte si více o naší Cookie Policy.
X
 
PRO MOBIL
PRO MOBIL
KLASICKY
KLASICKY


Analýzy

Práce z domova již není doménou IT oborů

Možnost práce z domova se začíná šířit do všech odvětví. Nepřekvapí, že tzv. home office využívají obory, které hodně pracují s informacemi, jako IT, finanční služby, poradenství či neziskový sektor. Ale v posledních letech se trend práce z domova objevuje i v dalších odvětvích jako veřejný sektor (29 % respondentů uvedlo, že pravidelně pracují z domova), stavebnictví a reality (27 %), retail a velkoobchod (27 % a 32 %), doprava a logistika (18 %), a dokonce i zdravotnictví a farmacie či výroba (obojí 7 %).

Zjistil to průzkum společnosti Microsoft. „Rok od roku přibývá lidí, kteří mohou pracovat i mimo kancelář. Je to důsledek jak rozvoje technologií, které umožňují flexibilitu i tam, kde jsme si to dříve neuměli představit, tak měnící se pracovní kultury. Stále více lidí má o flexibilní pracovní styl zájem a stále více manažerů se nebojí vést lidi i na dálku, protože chápou, že lidé mohou být výkonní, i když nesedí u svého stolu v kanceláři. Často i výkonnější,“ hodnotí výsledky průzkumu Lenka Čábelová, manažerka komunikace společnosti Microsoft. „Nejde přitom jen o práci z domova – lidé pracují u zákazníků, v kavárnách nebo na cestách. V průzkumu nás zaujalo právě to, že Češi sice využívají práci z domova o něco méně, než je evropský průměr, o to více ale pracují na cestách a sdílených pracovištích.“

 

Kde lidé nejčastěji pracují mimo kancelář/továrnu?

1. Z domova - Česko: 24 %, Evropa (19 zemí): 31 %

2. Na cestách - Česko: 14 %, Evropa (19 zemí): 13 %
3. Ve sdílených kancelářích a start-up hubech - Česko: 24 %, Evropa (19 zemí): 17 %
4. V kavárně - Česko: 3 %, Evropa (19 zemí): 3 %

 

Předpokladem úspěšného zavedení flexibility v práci je vedení lidí založené na důvěře a odpovědnosti. Výsledky průzkumu naznačují, že v tomto ohledu si Česko stojí dobře - více než polovina (55 %) manažerů důvěřuje svým lidem, že jsou efektivní i mimo kancelář a další čtvrtina (24 %) alespoň „částečně“. Nedůvěru vyjádřilo jen 6 % českých manažerů. Podobně jen 7 % zaměstnanců má pocit, že jim šéf při práci mimo kancelář nedůvěřuje a 7 z 10 zaměstnanců si myslí, že jim šéf věří (z toho 12 % „částečně“), když pracují mimo kancelář. V evropském měřítku je celková míra důvěry podobná (81 % manažerů věří svým zaměstnancům, že pracují i mimo kancelář, z toho 59 % velmi, naopak 8 % vyjádřilo nedůvěru). „Rozdíly se ale objevují, když zohledníme stáří firmy . Šéfové čerstvě založených firem si důvěru ve svůj tým teprve budují. V Česku jsou nicméně tyto trendy výraznější – jestliže polovina evropských manažerů z firem do jednoho roku má naprostou důvěru v práci odvedenou mimo kancelář, v Česku je to jen čtvrtina,“ doplnila Lenka Čábelová. „Má-li práce odkudkoli fungovat, je nutné jasně nastavit pravidla a očekávání a průběžně komunikovat.“

 

Druhým předpokladem bezpečné a efektivní práce odkudkoli jsou profesionální cloudové technologie. Podle průzkumu pomáhají technologie 82 % Čechů šetřit čas a třem čtvrtinám (72 %) dávají flexibilitu. Možnost zorganizovat si čas po svém přitom patří mezi hodnoty, které nabývají na významu zejména u mladší generace (tzv. millenials) a chytré používání cloudových technologií pomáhá tuto potřebu naplnit. Dobrou zprávou proto je, že jen necelá pětina českých malých a středních firem zatím nevyužívá žádnou cloudovou službu (77 % využívá). Nejoblíbenější jsou cloudové nástroje na spolupráci a produktivitu jako Office 365 a cloudová úložiště, nicméně s růstem velikostí firmy roste i využívání cloudových platforem jako Microsoft Azure.


O průzkumu: Průzkum „České firmy - moderní, či zaostalé?“ proběhl v 19 evropských zemích včetně Česka v období prosince 2016 až ledna 2017. Celkový počet respondentů byl 12,804, z toho 1000 v České republice. Zhruba po třetině byli respondenti z mikrofirem (1-9 pracovníků), malých (do 49 pracovníků) a středních (do 250) firem. Studie byla provedena ve spolupráci s Ipsos Mori a vedle kvantitativního průzkumu zahrnula i 20 hloubkových (etnografických) rozhovorů v deseti zemích vč. České republiky. 

autor ali


Mobilní verze našich dalších titulů

 
 
Nahoru
 
Nahoru
 
© IDG Czech Republic, a.s.
 
TOPlist
*