Hlavní navigace

Mobilní platby: v roce 2015 dominovaly prémiové SMS

21. 6. 2016

Sdílet

Uživatelé si prostřednictvím svého mobilního telefonu, tabletu nebo počítače pořizovali například SMS jízdenky, hradili parkovné nebo nakupovali nejrůznější elektronický obsah pro svá mobilní zařízení od aplikací a hudby až po mobilní hry.

Z hlediska celkového objemu transakcí opět dominovala služba Premium SMS, prostřednictvím které lidé zaplatili za více než 1,5 miliardy korun. V loňském roce se opět rozšiřovala možnost využití mobilních plateb za jízdné (SMS jízdenky) v městské hromadné dopravě. Tuto službu mohou zákazníci dopravních podniků využít aktuálně v 16 městech České republiky. K velkému rozšíření placení esemeskou došlo u úhrady za parkovné, které bylo na konci loňského roku dostupné již na 45 místech po celé České republice. Poslední dobou také roste počet nákupů nejrůznějších aplikací prostřednictvím mobilních plateb přes internet (m-platby), a to díky jejich rychlosti a jednoduchosti.

 

O spolehlivosti této formy placení hovoří mimo jiné také skutečnost, že asociace prostřednictvím svých členů eviduje za celou dobu existence mobilních plateb pouze jednotky případů, kdy se zákazníci v souvislosti s těmto službami obrátili na nezávislý orgán pro mimosoudní řešení sporů (finančního arbitra).

 

Mobilní platby
Zdroj: APMS, 2016

 

„Mobilní platby se prosazují především tam, kde o nákupu rozhoduje okamžitá dostupnost platební metody, její jednoduchost a rychlá odezva. Úkolem Asociace je vytvářet vhodné podmínky pro rozvoj takových plateb z pohledu jejich zprostředkovatelů a zároveň nastavit mantinely, které budou ve shodě s očekáváním a znalostmi jejich uživatelů. Věřím, že se nám za několik posledních let podařilo vymýtit nekalé praktiky, které se v mobilních platbách dříve ojediněle vyskytovaly. Nicméně zákazníci musí mít stále na paměti, že jejich telefon už dávno neslouží pouze k přenosu hlasu, ale jedná se dnes mnohdy o více méně plnohodnotnou peněženku se všemi jejími výhodami, ale i riziky,“ říká Jiří Šuchman, prezident Asociace provozovatelů mobilních sítí.

 

Používání mobilního telefonu pro uskutečnění plateb klade i určité požadavky na kázeň a dodržování bezpečnostních opatření ze strany majitele telefonu. Samozřejmostí by měla být ochrana mobilního zařízení heslem, stahování aplikací pouze z ověřených zdrojů a nenechávat telefon, stejně jako svou platební kartu, nikdy bez dozoru. Rovněž bychom neměli telefon půjčovat cizím lidem a nikdy nikomu nepřeposílat žádná platební hesla nebo PIN, doručené prostřednictvím SMS.

 

Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality